مجوزها

تفاوتهای بین تبلیغات و بازاریابی و نقش هر یک در برندینگ

  • اشتراک گذاری:
11 شهریور 1396 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2146 0 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

تبلیغات و بازاریابی دو مقوله ی بسیار پرکاربرد در برندینگ هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می توان گفت از پایه های اصلی آن می باشد. تا کنون بارها در مورد تبلیغات و نقش آن در برندینگ مطالبی را در این سایت بیان کردیم. اما یکی از ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد این است که بسیاری تبلیغات و بازاریابی را مترادف و هم معنا با هم می دانند. واقعیت این است که این دو مکمل یکدیگرند و هر کدام بدون دیگری ناقص خواهد بود. برای درک بهتر کاربرد و معنای واقعی هر یک از این دو در ادامه با ما باشید.

 

تبلیغات

 

تبلیغات و بازاریابی چیست؟

امکان ندارد در حین تماشای یک برنامه تلویزیونی یا گوش دادن به یک برنامه رادیویی و یا در حین گشت و گذار در دنیای مجازی تبلیغات محصولات مختلف را ندیده یا نشنیده باشید و به جرات می توان گفت تبلیغات بخشی از زندگی همه ی ما شده است. تبلیغات از آن دسته واژه ها می باشد که معنای آن در ذهن کاملا واضح است اما بیان آن کمی سخت بوده و ابهاماتی در آن وجود دارد. اگر بخواهیم تعریف کلی از تبلیغات داشته باشیم تعریف وینستون فلتچر بهترین گزینه خواهد بود که بیان می کند "تبلیغات یکی از شیوه های ارتباطی با مشتریان در بازاریابی می باشد" .با دقت در این تعریف متوجه می شویم که فلتچر تبلیغات را بخشی از بازایابی می داند.

اگر بخواهیم به گونه ای دیگر تبلیغات و بازاریابی را تعریف کنیم باید گفت تبلیغات همان نشان دادن خدمات و محصولات یک برند می باشد که طراحی گرافیک در این بخش بیشترین نقش را بر عهده دارد. اما نحوه ی نمایش تبلیغات و زمان و مکان آن برعهده ی بخش بازاریابی و بازاریابان متخصص می باشد. اینکه در چه زمانی و روی کدام یک از عناصر تبلیغات محیطی اعم از پوستر، بیلبورد، تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون و غیره تبلیغات نمایش داده شوند را بازاریاب مشخص می کند.

 

بازاریابی

 

در یک جمع بندی کلی می توان گفت اهمیت تبلیغات و بازاریابی هر دو به یک اندازه بوده و این دو بخشی از یکدیگرند. اما چطور می توان در برندینگ این دو را به شیوه ی موثر در کنار هم قرار داد؟ راه و روش یک تبلیغات درست چیست؟ جواب این سوالات را در ادامه خواهید دید.
 

راه های داشتن تبلیغات درست و موثر

هدف از تبلیغات این است که یک برند را با معرفی درست در ذهن دیگران ماندگار کنیم. اما چگونه؟ در طول روز با باز کردن یک صفحه از روزنامه شاهد تبلیغات بسیار بسیار زیادی هستیم یا در سطح شهر انواع تبلیغات محیطی زیادی را روی بیلبوردها یا تلویزیون های شهری و اتوبوس و غیره مشاهده می کنیم. چرا برخی در بین انبوده طرح های تبلیغاتی  در ذهن ما ماندگار می شوند؟ تا بحال برای شما هم پیش آمده است که در حین قدم زدن با دیدن یک تبلیغ روی بیلبورد یک لحظه توقف کرده باشید یا نگاهتان را روی آن تبلیغ چند ثانیه ای متوقف کرده باشید؟ اگر چنین تبلیغی را مشاهده کردید بدانید طراحان آن با اصول صحیح کار خود را پیش برده اند که این اصول عبارتند از:

  • تبلیغات باید ذات افراد جامعه را هدف قرار دهد نه قشر و گروه سنی خاص. یک تبلیغ صحیح برای همه در تمام اقشار و گروه سنی های مختلف جامعه باید جذاب باشد.

  • تبلیغات باید باعث ایجاد واکنش در بیننده شوند. تبلیغاتی که بیننده را وادار به عکس العمل می کنند همیشه ماندگارترند. عکس العمل ممکن است خندیدن یا به فکر فرو رفتن باشد.

 

برندینگ

 

  • ایجاد حس اشتیاق برای دانستن اطلاعات بیشتر در مخاطب نشانه ی موفقیت یک تبلیغات می باشد. هر اندازه طراحی بتواند حس کنجکاوی بیننده را تحریک کند نتیجه ی بهتری از تبلیغات خواهد دید.

  • خلاقیت در تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید متفاوت باشید ذهن انسان بدنبال چیزی است که متفاوت باشد.

  • اطلاعات بدیهی را به شیوه ی شگفت انگیز به بیننده القا کنید. نام برند، محصول، خدمات و غیره مواردی هستند که در هر تبلیغ باید جا داشته باشند و اگر بتوانید با خلاقیت و ذهن ایده پرداز خود این اطلاعات را به شیوه ای متفاوت نشان دهید تاثیر بسیار خوبی در تبلیغات خواهد داشت.

 

بازاریابی

 

بازاریابی در دنیای امروز

بازاریابی مقوله ی جدیدی نمی باشد و از دیرباز در تجارت نقش مهمی داشته است و نمونه های بسیار بارز آن را می تواند در تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و غیره دید. اما آنچه که مسلم است این است که امروزه مردم حوصله و صبر برای تبلیغات تلویزیونی یا روزنامه و امثال اینها را ندارند و بیشتر به سمت دنیای مجازی و اینترنت سوق پیدا کرده اند و دیجیتال مارکتینگ جای بازاریابی سنتی را گرفته است. نقش تبلیغات در دنیای مجازی مساله ای غیرقابل انکار می باشد و همین باعث شده است تا مشاورین تبلیغات که نقش بسیار مهمی در سوق دادن برند در مسیر صحیح دارند به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی در دنیای مجازی با دنیای واقعی تفاوت های زیادی دارد. در بازاریابی اینترنتی سئو و محتوانویسی صحیح و همچنین تبلیغات هدفمند و بهینه در شبکه های اجتماعی نقش مهمی دارند که قبلا هر یک به تفصیل در این سایت بیان شده اند.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288