مجوزها

چطور فضای منفی میتونه باعث موفقیت در طراحی رابط کاربری سایت بشه؟

  • اشتراک گذاری:
2 اسفند 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1834 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

یکی از تصورات اشتباهاتی که در بسیاری از مواقع برای طراحی رابط کاربری شاهد هستیم، قرار دادن تعداد زیاد تصویر، آیکن، المان و محتوا در گوشه و کنار طرح هست. در یک طراحی رابط کاربری موفق برای طراحی وب سایت، نباید از فضای منفی در طراحی غافل شد. در ادامه راه هایی رو برای استفاده ی موثر از فضای منفی در طراحی رابط کاربری سایت ها معرفی می کنیم. با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک

درست مثل زندگی واقعی که گاهی نبودن ها باعث میشه دیگران بیشتر به موثر بودن حضورتون پی ببرن، در طراحی رابط کاربری هم باید برای برجسته شدن بعضی از نقش ها، فضای منفی یا سفید رو به درستی به کار برد. فضای بدون رنگ باعث جلب توجه رنگ های موجود در طرح میشه و نوعی کنتراست بسیار مفید رو در طراحی سایت همراه داره.
 

فضای منفی در طراحی رابط کاربری چیست؟

فضای منفی یا سفید در طراحی رابط کاربری، به بخشی از کار و طرح گفته میشه که هوشمندانه خالی در نظر گرفته شده تا سایر بخش ها مهم تر دیده بشن. در طراحی رابط کاربری اکثر طراحان علاقه ی ویژه ای به فضای منفی در طراحی سایت دارن و در مقابل صاحبان سایت و مشتریان نسبت به وجود فضای منفی در طراحی رابط کاربری عکس العمل منفی نشون میدن. برای موفقیت در طراحی رابط کاربری سایت باید طراح بتونه مشتری رو متقاعد کنه و دلایل مفید بودن فضای منفی رو شرح بده.

طراحی رابط کاربری

چرا استفاده از فضای منفی در موفقیت طراحی رابط کاربری سایت موثره؟

اگه قصد دارین در طراحی رابط کاربری برای طراحی سایت از فضای منفی استفاده کنین و مشتری و صاحب سایت تمایلی به استفاده از این نوع طراحی نداره، دلایل زیر رو میتونین برای متقاعد کردن بیان کنید. این دلایل همگی با تجربه بدست اومدن و کاملا اثبات شده هستن.
 

برجسته تر شدن متن در طراحی رابط کاربری

یکی از وظایف طراح UI در  طراحی سایت اینه که بتونن محل مناسبی رو برای نمایش متن و محتوای متنی در نظر بگیرن. قرار گرفتن متون به صورت فشرده و آشفته نه تنها باعث جذب کاربر نمیشه، بلکه باعث سردرگمی میشه. ایجاد فاصله بین متن ها با استفاده از فضای منفی باعث انسجام بیشتر محتوای سایت خواهد شد و چشم کاربر خسته نخواهد شد و در نتیجه طراحی رابط کاربری منظم و زیباتری رو به همراه داره و همزمان طراحی تجربه کاربری رو هم به موفقیت نزدیک خواهد کرد.

طراحی سایت

سازمان دهی محتوا در طراحی رابط کاربری

طراح رابط کاربری متخصص و حرفه ای فضای منفی و خالی رو در طراحی سایت به گونه ای به کار میگیره که مطالب و محتوا و بخش های مختلف طرح رو دسته بندی کنه. با دسته بندی و نظم دادن به محتوای موجود روی سایت، چشم کاربر براحتی استراحت میکنه و احساس خوبی در حین خوندن و جا به جا شدن بین مطالب مختلف خواهد داشت.|

 

ایجاد تمرکز و تاکید در طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری بدون استفاده ی درست از فضای منفی در کاربر ایجاد سردرگمی میکنه و نمیتونه پیام اصلی رو به مخاطب القا کنه. با قرار دادن فاصله و بدون رنگ بین بخش های مختلف، کاربر بدون حواس پرتی میتونه در هر بخش تمرکز کنه و چشم با وجود فضای منفی استراحت میکنه. یک طراح UI میتونه با خالی گذاشتن قسمتهایی از طرح، بخش های دیگه رو برجسته تر کنه و تاکید بیشتر رو نشون بده.

طراحی ui

ایجاد احساس لوکس بودن در طراحی رابط کاربری

یک طراح رابط کاربری اگه با دانش و تجربه فرآیند طراحی رو شروع کنه، با استفاده ی درست از فضای خالی، نه تنها باعث بهبود تجربه ی کاربری میشه، بلکه زیبایی و لوکس بودن رو به طراحی سایت میبخشه. کافیه به مجلات معتبری مثل Vogue نگاه کنین تا کاملا متوجه بشین که استفاده از فضای منفی در اونها چطور تونسته احساس لوکس و تجملات رو در ذهن بیننده القا کنه.
 

فضای منفی در طراحی رابط کاربردی لزوما سفید نیست

یکی از اشتباهاتی که ممکنه در استفاده از فضای منفی وجود داشته باشه، همسان در نظر گرفتن فضای منفی با استفاده از رنگ سفید در طراحی هست. فضای منفی در بسیاری از مواقع میتونه استفاده از پس زمینه یا نوعی بافت خاص در طرح باشه که المان و آیکن و یا محتوای دیگه ای رو در خودش جای نداده.

طراحی ui ظریف گرافیک

به همون اندازه که استفاده ی درست از فضای منفی و خالی میتونه باعث موفقیت در طراحی رابط کاربری برای طراحی سایت بشه، نداشتن دانش و تجربه ی کافی در این زمینه شما رو با شکست مواجه خواهد کرد. با تیم طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک، زیبایی در کنار تجربه ی کاربری موفق رو با احساس خواهید کرد

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288