مجوزها

9 اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای که باید بدانید!

  • اشتراک گذاری:
5 فروردین 1400 (آخرین بروزرسانی در 11 بهمن 1402 ) 5077 0 طراحی کاتالوگ
آنچه در این مطلب می خوانید:

تبلیغات و رقابت در جذب مشتری شاید در گذشته اهمیت زیادی نداشت، اما امروز بخش جدایی ناپذیر از هر کسب و کار شده و برای دست یافتن به موفقیت باید با عناصر مختلف آن آشنا بود. یکی از مهم ترین عناصر تبلیغاتی که برخلاف سایر عناصر، مدت زمان زیادی از روی کار آمدن آن نگذشته است، طراحی کاتالوگ می باشد. طراحی کاتالوگ اگر بر اساس اصول درست انجام شده باشد، می تواند مشتری را مجاب به خرید کند و این همان هدف اصلی در برندینگ و تبلیغات می باشد. برای آشنایی با اصول طراحی کاتالوگ و تاریخچه ی آن در ادامه به ظریف گرافیک همراه باشید.

catolog-design-tips

تاریخچه طراحی کاتالوگ

برخلاف لوگو که از قرن ها قبل در تجارت و کسب و کار جایگاه ویژه ای داشته است، تا اواسط قرن بیستم چیزی به نام کاتالوگ معنا و مفهومی نداشت. با گذشت زمان و پیشرفت صنعت و به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، اقتصاد رنگ و چهره ای تازه به خود گرفت و نیاز به عناصر تبلیغاتی متنوع و جدید براحتی احساس میشد و طراحی کاتالوگ پا به دنیای تبلیغات و برندینگ گذاشت. برخلاف روزهای ابتدایی معرفی کاتالوگ و بروشور، رفته رفته استفاده از تصاویر در کنار متن و رنگ و تنوع در استفاده از انواع کاغذ بخش مهمی از طراحی کاتالوگ شد، تا جایی که در زندگی امروز شاهد انواع مختلف از کاتالوگ در صنایع و کسب و کارهای مختلف هستیم.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

همان طور که در مطالب قبل برای طراحی بسته بندی گفتیم، همیشه در هر نوع طراحی باید بتوانید مطابق با اصول خاصی حرکت کنید و یک چهارچوب مشخص در کار داشته باشید. از جمله نکات مهم که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه ویژه داشت، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

داشتن هدف در طراحی کاتالوگ

همان طور که در طراحی انواع لوگو باید زمان زیادی را قبل از شروع طراحی به شناخت هدف و مخاطبان اصلی اختصاص داد، طراحی کاتالوگ را نیز نباید بدون شناخت هدف برند شروع کرد. قطعا اگر شما ندانید که یک برند در چه حوزه ای فعالیت دارد و مخاطبان اصلی آن چه افراد و از چه گروه سنی هستند، نمی توانید انتظار طراحی کاتالوگ با بازخورد مثبت را داشته باشید.

product-catalogue-or-catalogاصول-کاتالوگ-محصول

جمع بندی محتوا برای طراحی کاتالوگ

هدف از طراحی کاتالوگ معرفی فعالیت ها و یا کالاهای تولیدی یک برند می باشد و به همان اندازه که به نوع طراحی کاتالوگ اهمیت میدهید، قبل از هر کار باید به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و محتوای مفید متنی و تصویری را انجام دهید. چیزی که به طراحی کاتالوگ ارزش و بها میدهد، تلفیق زیبایی طرح و محتوای جامع و جذاب در طراحی می باشد. مخاطب با نگاه ساده به طراحی کاتالوگ باید کاملا پی به حوزه ی فعالیت برند و محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن ببرد. البته لازم به ذکر است که تنها استفاده از محتوا نمی تواند شما را در کسب و کار موفق سازند و باید بتوانید اصول نگارشی را در حین نوشتن و درج اطلاعات مورد نیاز رعایت کنید.

انتخاب هوشمندانه ی فونت در طراحی کاتالوگ

فونت یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت طراحی کاتالوگ می باشد که باید کاملا هوشمندانه انتخاب شود. با توجه به اینکه در هر نوع طراحی باید اصل سادگی را مدنظر داشته باشید، در نتیجه از انتخاب فونت های پیچیده و متنوع در طراحی کاتالوگ باید به شدت خودداری کرد. با توجه به گروه سنی مخاطب و حوزه ی فعالیت برند باید بتوانید فونت مناسب و در خور شأن برند را انتخاب کنید.

کاتالوگ-انواع-کاشیکاتالوگ-پرشیا-تایلز

استفاده از تصاویر در طراحی کاتالوگ

کاتالوگ هایی که در طول روز ممکن است با آنها برخورد داشته باشید را در ذهن خود مرور کنید! قطعا اگر از شما سوال شود که یک کاتالوگ از چه چیزهایی تشکیل شده است، متن، رنگ و تصویر را بیان خوهاید کرد. استفاده از تصاویر با کیفیت با زاویه ی دید مناسب و مطلوب می تواند تا حد زیادی شما را در طراحی کاتالوگ به موفقیت برساند و این نکته را در انتخاب تصاویر طراحی کاتالوگ به خاطر داشته باشد که، هر تصویر یک نماینده از محصول نهایی می باشد، به همین خاطر تا این اندازه به کیفیت تصاویر در طراحی کاتالوگ توصیه می شود.

استفاده از رنگ در طراحی کاتالوگ

رنگ از تاثیرگذارترین عناصر در دنیا می باشد که زندگی بدون آن حتی برای چند ثانیه سخت و غیر ممکن خواهد بود. با توجه به اینکه هر رنگ تاثیر مستقیم بر روی احساس مخاطب دارد، در نتیجه نمی توان آن را از دنیای طراحی کاتالوگ کنار گذاشت. پیشنهاد می کنیم تاثیر رنگ در تبلیغات و طراحی گرافیک را قبل از اقدام به طراحی کاتالوگ به درستی مطالعه کنید، سپس نسبت به طراحی اقدام نمایید.

طراحی کاتالوگ در ابعاد استاندارد

از جمله موارد مهمی که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه شود، استفاده از ابعاد مناسب می باشد. ابعاد خیلی بزرگ و کوچک می تواند تا حد زیادی دید و نظر کاربر را تغییر دهد، در نتیجه ابعاد استاندارد را قبل از شروع به طراحی کاتالوگ در نظر داشته باشید.

بُلد شدن برخی از ویژگی ها در طراحی کاتالوگ

تمام برندهای معروف تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد داشته و سعی در نشان دادن آن به همگان دارند. به همین خاطر در حین طراحی کاتالوگ باید برخی از ویژگی های برند که پر رنگ و معروف تر شده اند را در جای مناسب استفاده کرد.

کاتالوگ-دیزاین-موادغذاییکاتالوگ-دیجیتالی-صائم

حفظ انسجام در طراحی کاتالوگ

گاهی اوقات ممکن است در طراحی کاتالوگ، تمام عناصر آن به درستی در طراحی قرار گرفته باشند، اما نتیجه ی کار چیزی برخلاف آنچه انتظار داشتید خواهد شد. شاید هر یک از عناصر تبلیغاتی در طراحی کاتالوگ بدرستی انتخاب و طراحی شده باشند، اما طرح نهایی به دل ننشیند. دلیل این احساس چیزی نیست جز نبود احساس انسجام در طراحی کاتالوگ. همیشه طرح های یکپارچه و منسجم مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب خواهند کرد.
 

خلاقیت در طراحی کاتالوگ

بارها اشاره کردیم که، طراحی گرافیک بدون خلاقیت بی معنا می باشد و شما به عنوان طراح گرافیک زمانی می توانید طراحی کاتالوگ حرفه ای انجام دهید که به دنبال نشان ارائه ی اولین ها باشید. با انتخاب طراحی کاتالوگ خلاقانه و منحصر به فرد گام بسیار بزرگی در جذب مخاطب برخواهید داشت. نکات و روش های طراحی لوگو خلاقانه تا حد زیادی می تواند شما را در طراحی کاتالوگ به موفقیت برساند.

استفاده از عکاسی صنعتی برای طراحی کاتالوگ

عکاسی صنعتی و گاهی عکاسی تبلیغاتی می‌تواند توجه مشتریان را جلب کرده، ویژگی‌ها و مزایای محصولات را نشان دهد، اعتماد به‌نفس برند را افزایش دهد و به شرکت‌ها کمک کند تا بازاریابی و فروش خود را بهبود بخشند. این عکس‌ها بیشترین توجه به جزئیات و ویژگی‌های محصولات و فرآیندهای تولید دارند و باید به گونه‌ای باشند که انگیزه خرید مخاطبان را افزایش دهند.

طراحی-گاتالوگ-پستهدیزاین-کاتالوگ-مواد-غذایی

طراحی کاتالوگ در شرکت طراحی ظریف گرافیک

اگر مطلب بالا را مطالعه کرده باشید، کاملا به این موضوع پی خواهید برد که طراحی کاتالوگ تا چه اندازه می تواند در دست یافتن برندهای مختلف به موفقیت کمک کند. به همین خاطر است که تا این اندازه به طراحی کاتالوگ تاکید می کنیم. تیم طراحی کاتالوگ ظریف گرافیک با تلفیق دانش، هنر و تجربه برای طراحی کاتالوگ حرفه ای و خلاقانه در کنار شماست. بخشی از نمونه کارهای طراحی گرافیک ظریف گرافیک را می توانید از منوی نمونه کارها مشاهده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288