مجوزها

معرفی 11 اشتباه رایج در پیاده سازی و انتخاب سیستم ERP

  • اشتراک گذاری:
14 شهریور 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1922 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

در دنیای امروز مدیران سازمان ها گزینه های زیادی در انتخاب بهترین سیستم ERP دارند. از سیستم های داخل سازمانی (on premises) گرفته تا سیستم SaaS مبتنی بر ابر، هر کدام یک گزینه و آرایه ی خیره کننده هستند. وجود سیستم های ERP متنوع که هر یک در جایگاه خود منحصر به فرد هستند، باعث میشود تا مدیران را در زمان انتخاب این سیستم ها سردرگم کنند. با توجه به گزارش ارائه شده توسط CIO.com و ده ها نفر از کارشناسان ERP، در ادامه اشتباهات رایجی که اغلب مدیران در زمان سفارش یا پیاده سازی این سیستم ها دچار میشوند را معرفی خواهیم کرد. با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی اپلیکیشن تحت وب ظریف گرافیک

عدم دقت در جمع آوری نیازها

یکی از رایج ترین اشتباهات در پیاده سازی سیستم های ERP عدم دقت در جمع آوری و شناسایی نیازها می باشد. زمانی می توان انتظار خروجی مطلوب از پیاده سازی سیستم ERP داشت که در اولین مرحله از کار برای تجزیه و تحلیل نیازهای مهم و اصلی وقت گذاشت. مدیران موفق پیاده سازی سیسام ERP را یک فرصت عالی برای شناسایی و بهبود فرآیندها و روال کسب و کار خود می دانند و همیشه این نکته را بخاطر داشته باشید که در پیاده سازی سیستم ERP هدف تنها خودکار کردن کارها و روال کاری سازمان نمی باشد، بلکه هدف انجام خودکار کارها به شیوه ی درست می باشد و بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.

طراحی اپلیکیشن تحت وب

عدم به کار گرفتن کاربران نهایی در فرآیند تصمیم گیری برای پیاده سازی ERP

در پیاده سازی سیستم ERP بسیاری از سازمان ها تمام تمرکز و زمان خود را برای بدست آوردن رضایت مدیران اجرایی صرف می کنند و این یک اشتباه بزرگ می باشد، زیرا از حضور کاربران نهایی در این مرحله غفلت شده است. منظور از کاربران نهایی تنها کاربران بخش های مربوط به فن آوری اطلاعات نبوده و کل بخش حسابداری، تولید، انبار و سایر بخش ها را شامل می شود که حضور می تواند در رساندن پیاده سازی سیستم ERP به جایگاه مطلوب مفید باشد.

سیستم erp

برنامه ریزی نادرست در تعیین بودجه ی مورد نظر برای پیاده سازی سیستم ERP

در بسیاری از سازمان ها دیده می شود که مدیران هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری و پیاده سازی را تا حد زیادی کاهش می دهند و این می تواند تاثیر نامطلوبی در خروجی سیستم تاثیر نامطلوبی در خروجی سیستم ERP داشته باشد.
 

عدم به کار گرفتن یک راه حل ویژه ی صنعت و کسب و کار هدف در سیستم ERP

هنگام انتخاب ERP بسیاری از مدیران این واقعیت را نادیده میگیرند که بسیاری از شرکت های نرم افزاری کوچک ممکن است از راه حل ها و solutionهای مربوط به کسب و کارها و صنایع با نیازهای تخصصی خاص پشتیبانی می کنند و سفارشی سازی آنها می تواند گزینه ی مناسبی برای کسب و کار آنها باشد.

طراحی سیستم erp

توجه به ویژگی های خیره کننده سیستم ERP

مدیران سازمان ها در انتخاب سیستم ERP باید این نکته را بخاطر داشته باشند که ویژگی ها و قابلیت های یک سیستم ERP مهم می باشد اما همه چیز نیست. اعلب مدیران سیستم های ERP را انتخاب می کنند که دارای تعداد ویژگی های بیشتری باشد و به کاربردی آنها را مد نظر قرار نمی دهند. به جای تعداد ویژگی ها و قابلیت ها باید به انعطاف پذیری، قابلیت سفارشی سازی و قابلیت ادغام، پشتیبانی از مشتری و سایر ویژگی های اصلی سیستم ERP که در مطلب معرفی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی اشاره کردیم، توجه داشت.

طراحی سیستم erp ظریف گرافیک

پیاده سازی سیستم ERP به صورت یک مرتبه

سیستم های ERP پیچیده می باشند و نمی توان تمام الزامات آنرا در یک گام تعریف و پیاده سازی و در نهایت اجرا نمود. این نوع پیاده سازی که به مدل آبشاری معذوف می باشد، یک روش قدیمی است و در پیاده سازی سیستم های پیچیده ی ERP کاربرد زیادی ندارد. در این نوع سیستم ها باید مرحله به مرحله کار را پیش برد و رفع خطا کرد و سپس وارد مرحله ی بعد شد.
 

عدم سرمایه گذاری در پیاده سازی و پشتیبانی از سیستم ERP

سازمانم دهی یک تیم قوی داخلی و اختصاص دادن زمان و منابع لازم برای اجرا و پیاده سازی یا ایجاد تغییر در ساختار سیستم به منظور همگامی با نیازهای جدید کسب و کار یکی از موارد مهمی می باشد که اغلب سازمان ها آن را نادیده میگیرند. یک تیم موفق نیاز به افراد متخصص دارد و این یک گام مهم در موفقیت یا شکست پیاده سازی سیستم ERP یا هر سیستم دیگر می باشد.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

نبود ارتباطات منظم بین بخش های مختلف

برای جلوگیری از این مشکل باید یک طرح ارتباطات پروژه برای تمام بخش ها ایجاد شود. به عبارت دیگر یک هسته و تیم کوچک از تمام بخش ها باید ایجاد شود که با یکدیگر در ارتباط می باشند و وجود این تیم می تواند هماهنگی در اضافه شدن یک solution جدید را راحت تر می کند.
 

نداشتن طرح نگهداری و تعمیر  سیستم ERP

پیاده سازی و شروع به کار کامل و موفق سیستم ERP نیاز به زمان زیادی دارد. بعد از اجرای سیستم در سازمان یا شرکت های مختلف، باید طرح کامل و جامعی برای نگهداری و تعمیر و حفظ و بهبود سیستم داشت تا از بین نرود و منسوخ نشود.

طراحی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

نادیده گرفتن مدیریت تغییرات در پیاده سازی سیستم ERP

ایجاد و مدیریت تغییرات یکی از نیازهای اصلی و مطلق در هنگام اجرای یک ویژگی جدید سیستم ERP هست. گاهی عدم توجه به این اصل مهم باعث میشود تحولات در کسب و کار از طریق ERP به درستی پشتیبانی نشود و سیستم به مرور ناکارآمد خواهد شد.
 

طراحی سیستم ERP توسط ظریف گرافیک

تیم ظریف گرافیک شاید در نگاه اول یک گروه از طراحان گرافیک بنظر آید، اما در واقع این تیم از افراد با تجربه در زمینه ی طراحی گرافیک، تیم برنامه نویس و متخصص در طراحی سیستم ERP و طراحی اپلیکیشن های تحت وب بوده و همراه خوبی برای شما در رسیدن به جایگاه مطلوب در کسب و کارتان خواهند بود. برای برقراری ارتباط با تیم طراحی اپلیکیشن تحت وب ظریف گرافیک از منوی تماس با ما می توانید استفاده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288