مجوزها

طراحی بسته بندی زعفران: مواردی که باید بدانید + ویدئو نمونه کار

  • اشتراک گذاری:
25 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 23 بهمن 1402 ) 14222 24 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:



کیفیت بالای زعفران در ایران برای کسی پوشیده نیست اما آیا میدانستید که بیش از 95 درصد زعفران کل جهان در ایران تامین میشود؟
با این وجود متاسفانه بیشتر این زعفران به طور فله‌ای و با قیمت پایین صادر شده و در آنجا به واسطه‌ها فروخته میشود تا یک بار دیگر با یک بسته بندی همه جانبه و به صورت جزئی وارده بازار و به مصرف کننده عرضه شود.

جالب اینجاست که این واسطه ها با بکارگیری از قدرت برندینگ و اهمیت به طراحی هویت بصری زعفران ایرانی را بصورت جزئی با نام، برند و کشور تولید خودشان وارد بازار می‌کنند. اما اینبار با بسته بندی های جذاب و فوق حرفه ای که برای مخاطبشان گیرا بوده و حتی از فاصله دور در فقسه فروشگاه به راحتی خودش را نشان دهد. همه و همه به خاطر اینکه خیلی از تولیدکننده و صادرکننده‌های داخلی ما به این پتانسیل بزرگ واقف نبوده و به راحتی آن را نادیده می‌گیرند.

در انتهای مقاله می توانید تحلیل تیم طراحی ظریف گرافیک از طراحی بسته بندی شرکتهای تولید کننده زعفران در نمایشگاه گلفود 2023 دبی را بخوانید

جعبه بسته بندی زعفران با برند فدکطراحی-جعبه-زعفران-پرشین

 


بله! بسته بندی میتواند تا این اندازه در فروش موثر باشد. اما چرا؟
 

چرا طراحی بسته بندی زعفران اهمیت دارد؟

بسته بندی زعفران و بخصوص طراحی آن به مراتب مهمتر از محصولات دیگر است. اینکه این محصول به طلای سرخ مشهور است بی دلیل نیست. همانطور شاید بدانید، زعفران گرانترین ادویه جهان بوده و در بسیاری از نقاط دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما همه زعفران ها در یک سطح کیفی نیستند و علاوه بر زعفران بی کیفیت متاسفانه زعفران تقلبی نیز به فروش میرسد. در اینجاست که یک بسته بندی لوکس، جذاب و باکیفیت ارزش و اصالت محصول را تضمین کرده و به وضوح نشان میدهد. یک طراحی بسته بندی حرفه ای میتواند کیفیت محصول را به مخاطبان ثابت کند و به راحتی در بین محصولات رقبا انتخاب شود.
 

چرا به بسته بندی زعفران تا این حد در ایران بی توجهی می‌شود؟

همانطور که گفتیم ایران تصمیم گرفته تا به جای نصیب از سود زیاد از فروش جز به جز زعفران، آن را بصورت فله دو دستی تحویل واسطه بدهد. فارغ از متاسفانه یا خوشبختانه بودن، این موضوع میتواند یک فرصت عالی برای شما باشد تا با خلق یک هویت بصری جذاب برای محصولتان بتوانید جایگاه خود را در این بازار تصاحب کنید. متاسفانه ما با وجود داشتن بیشترین و بهترین منابع همچنان صادرات زعفران انجام نگرفته و آن را به کلی و فله ‌ای با قیمت پایین به واسطه های خارجی می‌فروشیم.
 

آیا طراحان ایرانی به اندازه طراحان خارجی در کار خود حرفه ای نیستند؟

اگر بخواهیم همین اول در یک کلمه پاسخ بدهیم، خیر! ما در همین کشور، طراحان خلاق و حرفه ای زیادی داریم که با هنر خود می‌توانند تعامل مشتری با محصولتان را دوچندان کنند.

اما در عین حال شما نمی‌توانید طراحی بسته بندی زعفران خود را به هر کسی که ادعای طراح و گرافیست بودن دارد، بسپارید. برنامه و نرم افزار های گرافیکی تنها یک ابزار هستند. شما باید سراغ کسی را بگیرید که علاوه بر تجربه و خلاقیتش، قبلا در این زمینه کار کرده و و سر رشته ای از طراحی بسته بندی ادویه جات و زعفران داشته و بداند چگونه در فروش مستقیم و حتی غیر مستقیم شما موثر باشد.
 


 

چرا برای بسته بندی زعفران هویت های متفاوت و منحصر به برند خلق نمی‌شود؟

شاید یکی از دلایلی که تولیدکننده و صادرکنندگان ایرانی از فروش جزئی زعفران خود سر باز میکنند، کمبود خلاقیت و کلیشه ای بودن بسیاری از طراحی های بسته بندی زعفران است. گذشته از این موضوع زمانی که محصول شما صادراتی بوده و با فرهنگ و جامعه ای متفاوت سر و کار دارد، طراح شما باید با توجه به این موضوع و تحقیق در مورد مخاطب خاص خود طراحی خود را انجام دهد.
 

پادکست طراحی بسته بندی زعفران

اگر این مطلب حوصله شما خارج بوده و یا وقت کافی برای مطالعه آن ندارید میتوانید در ادامه به پادکست خلاصه آن گوش کنید:
 


 

برندینگ در بسته بندی زعفران چه ارزشی دارد؟

طراحی همیشه در فروش خاموش محصول تاثیر بسزایی دارد و میتواند شما را در میان رقبا جذا‌ب‌تر نشان دهد. اما اگر بخواهیم رقابت کوکاکولا و پپسی در نظر بگیریم بحث دیگری خواهیم داشت؛ چرا که شما هر بار، حتی پیش از آنکه وارد فروشگاه شوید و یا اینکه به بسته بندی نوشابه فکر کنید، تصمیم خود را گرفته‌اید؛ چه طرفدار کوکاکولا باشید و چه به دلایل خود عاشق پپسی باشید، بسته‌بندی نوشابه اگر چه موثر بوده باشد اما به تنهایی باعث نشده تا شما وفاداری خود را نسبت به این برندها از دست بدهید. اینجا همان جایی هست برندسازی وارد بازی می‌شود و با تشکیل و تکمیل هویت خود با متدهای مختلف هواداران جدید پیدا می‌کند؛ کسانی که به دلایلی فراتر از کیفیت محصول، خود را موظف به خرید و حتی توصیه آن به دیگران می‌کنند.

اما اگر به دنیای خود بازگردیم، نه شما کوکاکولا هستید و نه رقبایتان پپسی. اما این فرصت را دارید که بهتر یا قبل از رقیب برندسازی خود را جدی بگیرید و از بسته بندی برای همین کار استفاده کنید.
‌برندسازی در طراحی بسته بندی زعفران، یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی برای جذب مشتریان و افزایش فروش محصول است. طراحی بسته بندی زعفران باید در نگاه اول، مشتریان را جذب کند و از کیفیت بالای زعفران شما خبر دهد.

اولین مرحله برای برندسازی در طراحی بسته بندی زعفران، تعیین عناصر شناختی برند است. شناخت نام برند، شناخت نوشتار و محتوای برند، شناخت لوگوی برند و شناخت صدا و تصاویر برند، از عناصری هستند که در برندینگ طراحی بسته بندی زعفران باید مورد توجه قرار گیرند.

در کنار طراحی یک بسته بندی برندساز، ترفندهای بازاریابی مثل ارائه هدیه های اضافه خرید (مثل نبات و یا عسل زعفرانی) برای مشتریان جذاب است. این پیشنهادها همچنین می توانند شامل هدیه، نوعی تخفیف یا اشتراک در مسابقات یا جوایز باشد. این کمپین‌ها به مشتریانی که به بسته بندی زعفران با برند شما علاقه‌مند هستند، بیشتر الهام بخشند.

طراحی-بسته-بندی-زعفران-مصطفوی
 

اما یک بسته بندی حرفه ای زعفران چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی بسته بندی زعفران در ایران معمولا به طور حرفه‌ای و تخصصی انجام نشده و پتانسیل بالای این بازار اکثرا نادیده گرفته میشود. باید توجه داشت که تخصص هایی نظیر آشنایی به کاغذها و جنس های مختلف چاپ، آشنایی به اصول برش و کاتهای چاپی، آشنایی به رنگها و خروجی چاپ و البته طراحی بسته بندی زعفران آن چالش هایی است که برد یا باخت شما را در این بازار تعیین میکند. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول تخصصی بسته بندی زعفران برای برند خودتان آشنا کنیم.

از آنجایی که منبع شماره یک زعفران جهان، ایران می باشد؛ باید روی این محصول با ارزشی در سطح بین المللی، تمرکز ویژه ای داشت و سرمایه گذاری های صحیحی را انجام داد تا محصولات ما در کشورهای دیگر بسته بندی نشده و به خودمان فروخته شود. از این رو در ادامه شما را با اصول مهم و نکاتی کلیدی که در طراحی هر نوع بسته بندی زعفران به کار می‌رود، آشنا میکنیم.

 

بسته-بندی-محصول-ابن-سیناطراحی بسته بندی زعفران زفران سوئیسطراحی جعبه زعفرون خلاقانه

 

1. استفاده از رنگ های زعفران در طراحی بسته بندی زعفران

زعفران محصولی با ارزشی است که نیاز به طراحی بسته بندی شکیل و با ارزش دارد، در بسته بندی زعفران شما باید از رنگ‌هایی استتفاده کرد که توجه مخاطب را به خوبی جلب کرده و بدون لحظه ای مکث از محصول و هویت آن با خبر شوند. در طراحی شما باید از رنگهای زعفران استفاده شده باشد تا به فروش بیشتر محصول کمک بزرگی کرده باشد. حتی اگر هم فروشی در همان لحظه انجام نشد، استفاده از رنگ‌های درست باعث میشود که نام برند شما در ذهن مخاطب حک شود. 

همه دنیا زعفران را با رنگ قرمز میشناسند اما هر رنگ قرمزی سمبل زعفران نیست و اینجاست که برندسازی مفهوم خود را پیدا میکند. طراح شما باید به رنگ بندی دقیق چاپ آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند رنگ طراحی بسته بندی زعفران را مطابق آنچه در صفحه نمایش به شما نشان میدهد، خروجی بگیرد هر چند کمی تغییر رنگ خروجی چاپ شاید به نظر اهمیت زیادی نداشته باشد اما وقتی سخن از کاری لوکس، شکیل و حرفه ای می شود، تمامی مراحل کار از صفر تا صد باید با دقت بسیار و مطابق خواسته مان باشد.

 

طراحی-بسته-بندی-البرز

 

2. رعایت اصول نگهداری و حمل بسته بندی زعفران

با اینکه همه از یک بسته بندی لاکچری زعفران استقبال میکنند، نباید فراموش کرد که ایجاد بسته بندی و جعبه هایی که باعث کاهش هزینه ها، نگهداری و جابجایی با کمترین فضا شوند. هدف اصلی این است که با حداکثر مینیمالیستی ببشترین اثر را گذاشته و به بهترین نتایج برسیم.

طراحی الگو های صحیح و لازم برای رسیدن به یک خروجی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است، شما باید در فاصله گذاری های طراحی از لبه های کار و اندازی گیری خطوط برش و خطوط نیم برش دقت زیادی به خرج دهید تا خروجی کار بسیار با کیفیت و دقیق باشد. از آنجایی که بعد از چاپ نمیتوان اصلاحی بر روی کار اعمال کرد، شما با یک اشتباه ممکن از چندین میلیون تومان خسارت بخورید.

نکته دیگری که حائز اهمیت است، کاهش هزینه های تولیدکننده با استفاده از طرح های دقیق بسته بندی است، تا بتوانند از یک طراحی بسته بندی برای چند محصول استفاده کنند، این مهم برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند گاها بسیار ضروریست (بعلت تغییرات در بسته بندی و عدم فضا و امکانات کافی و کاهش هزینه ها).

 

طراحی حرفه ای بسته بندی زعفران کرکوم خراسان طراحی بسته بندی زعفران کرکوم ایتالیا

3. قسمتی شفاف در بسته بندی محصول قرار گیرد

یکی دیگر از اصول بسته بندی زعفران، نوع و مدل بسته بندی است. با توجه به روشن و رویایی بودن رنگ زعفران، بهتر است پنجره‌ای در بسته بندی داشته باشید تا اصالت و واقعی بودن کیفیت زعفران خود را با صداقت کامل به مخاطب نشان دهید. میتوانید بر روی محصول پنجره یا قسمتی از محصول موجود را قرار دهید. از آنجایی که زعفران انواع مختلفی دارد، تصویر روی بسته بندی زعفران کمک زیادی به مخاطبین شما خواهد کرد تا بتوانند با آشنایی کامل محصول را خریداری کنند و نوع محصول را بشناسند. البته اگر قصد انجام این کار را داشتید، حتما بسته بندی را از نور مستقیم خورشید دور کنید. 

 

saffron-packaging-designبسته بندی پاکتی زعفران خلیلی

 

4. بسته بندی زعفران شما باید ارزشمند باشد.

همانطور که قبل هم گفتیم طراحی بسته بندی زیبا در فروش هر محصولی موثر است اما وقتی پای زعفران وسط باشد. داشتن یک بسته بندی لوکس، شیک و اشرافی حتی یک ضرورت محصوب می‌شود. اما تاثیر بسته بندی زمانی احساس می‌شود که محصولتان را قیمتی و ارزشمند نشان دهد. 

اگر میخواهید مشتریان بالقوه شما قیمت بالای یک محصول را نادیده بگیرند، اول باید به آنها ارزش آن محصول را اثبات کنید. برای همین است که یک بسته بندی ارزان تنها ارزش پایین زعفران را به مخاطب می‌رساند. 

اصولا هر صنف و هر شغلی برای طراحی نیاز به طراح و یا سفارش گیرنده ای دارد که تجربه کافی برای طراحی بسته بندی یا هر سفارش دیگری را داشته باشد. زیباترین بسته بندی زعفران در میان رقبا میتواند خودی نشان داده توجه مخاطب را جلب کند. این زعفران مسلما نزد مخاطب دوست داشتنی بوده و به همین سادگی فروش محصول را افزایش میدهد. 
 

بسته بندی زعفران چه انواعی دارد؟

بسته بندی مناسب در ظاهر و ساختار به اندازه طراحی آن نقش کلیدی دارد. نگهداری بلند مدت، حفاظت از خواص شیمیایی و طعم و بوی محصولی همچون زعفران بسیار حائز اهمیت است. شما برای بسته بندی زعفران خود انتخاب های زیادی دارید اما به این موضوع توجه داشته باشید که مقیاس اول و آخر شما برای انتخاب این نوع بسته بندی ها مخاطب و بازار هدف شما می‌باشد.

برای مثال شما شاید بخواید برای سطح عمومی مخاطبان خود از بسته بندی پلاستیکی استفاده کنید تا نسبت به بودجه به سود معقولی برسید یا اگر قصد عرضه زعفران به مخاطب ‌های خاص خود دارید، میتوانید از هر دو بسته بندی پلی کریستال و کاغذی هاردباکس استفاده کنید و به محصول زعفران خودتون جلوه ای ویژه و خاص بدهید.

بیایید کمی بیشتر بر روی نوع جنس و متریال های بسته بندی زعفران تمرکز کنیم. محصول زعفران می تواند در بسته‌بندی‌های کاغذی، پلی اتیلن؛ فلزی و ... قرار بگیرد. شما نیز باید با توجه به شرایط نگهداری، شکل طراحی، بودجه و کیفیت بسته بندی انتخاب خود را انجام دهید.

پنجره-بسته-بندی-آقای-ادویهایده طراحی-بسته-بندی-زعفران-باغچاچی-در-ظریف-گرافیک


1. بسته بندی کاغذی: بسته بندی کاغذی برای محصولات ارزان، کم بازده، نیمه خشک و خشک مناسب است. با وجود ماهیت ساده و ارزان قیمت این نوع بسته بندی، کاغذ می‎تواند گزینه خوبی برای زعفران باشد. کاغذ علاوه بر جلوه زیبای خود در بسته بندی زعفران، قابل حمل، سبک و منعطف است که یعنی میتواند جعبه يا كارتنِ محصول را در حالت خوبی نگه دارد. همچنین چاپ بر روی این متریال بسیار آسان بوده و در نهایت از مواد قابل بازیافت تشکیل شده است.

2. بسته بندی پلی اتیلن: Polypropylene یک پلاستیک سبک و مقاوم است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده می‌شود. باعث حفظ تازگی محصولات غذایی و جلوگیری از ورود هوا، رطوبت و عوامل خارجی دیگر به داخل بسته بندی محصولات می‌شود. این بسته بندی های سبک و قابل حمل، در تولید هزینه کمتری نسبت به ساير جعبه ها دارند.

3. بسته بندی فلزی: بسته بندی فلزی برای زعفران های با کیفیت بالا و نیمه خشک مناسب است. فلز بعنوان یک متریال مقاوم کار خود در حفاظت از محصول به خوبی انجام میدهد و از تغییر رنگ و طعم جلوگیری می کند. این نوع بسته بندی برای زعفران با قیمت بالا و بازار های بزرگ مناسب است. بسته بندی فلزی علاوه بر حفظ کیفیت و طول عمر زعفران، به دلایل دکوراتیو نیز استفاده می شود. این ظروف با طرح های مختلف و جذاب، به علاقمندان به دکوراسیون منازل و فضاهای داخل سالن های تجارت پسندیده محسوب مي‌شود و جلوه ارزشمندی بعنوان یک محصول دارد.


طراحی هارد باکس زعفران

4. بسته بندی شیشه ای: ظروف شیشه ای برای زعفران با کیفیت بالا و زعفران های شکسته ایده‌آل است. شیشه علاوه بر خودنمایی محصول زعفران جلوه ی خاصی را به آن می بخشد و به عنوان یک ماده بسته بندی، از نفوذ هوا، رطوبت و نور جلوگیری می کند.

5. بسته بندی پلی پروپیلن: بسته بندی پلی پروپیلن سبک و استحکام بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حشرات دارد. این بسته بندی به دلیل داشتن ویژگی های مقاومت در برابر گرد و غبار و آب کاملا مناسب برای زعفران است و درنهایت خواصیت Oxygen Scavenger آن، باعث حذف هوای داخل بستە‌بندي شده و از فساد زعفران جلوگیری می‌کند.

6. بسته بندی چند لایه: این صرفا یک مفهوم از ترکیب بسته بندی های بالا می‌باشد. بسته بندی چند لایه شامل چندین لایه مختلف از پلاستیک، آلومینیوم، کاغذ و یا شیشه است و نیاز به حفظ هوا و مرطوبیت زیاد دارد. این بسته بندی برای زعفران های با کیفیت بالا و گران قیمت توصیه می‌شود. چنین محصولی با داشتن دو تا 4 بسته بندی ترکیبی ارزش خود را بخصوص در بازار صادراتی نشان میدهد.

طراحی بسته بندی زعفران باید با تولید محتوای جدیدی در بازار پیشرو باشد. شما مثل دیگر رقبای خود میتوانید از مواد پلاستیکی، شیشه، فلز و دیگر مواد برای بسته بندی زعفران استفاده کنید اما همچنین قادر هستید با ترکیب عناصر هویت برندتان و ایده به کار بردن مواد جدید، یک حالت نوین و فوق‌العاده برای بسته بندی زعفران خود به وجود آورید که فارغ از کلیشه‌های بسته بندی رقیب باشد.
در آخر، توصیه ما این است که با توجه به نیاز های مشتریان و نوع زعفران مورد استفاده و بودجه خود، نوع مناسبی از بسته بندی را انتخاب کنید تا زعفران شما به هنگام بسته بندی و حمل و نقل به بهترین شکل حفظ شود و در مراحل فروش نیز شما را راضی کند.


saffron-avin-packaging

 

چاپ تخصصی بسته بندی زعفران در ظریف گرافیک

بدون چاپ باکیفیت، حتی با داشتن بهترین طراح بسته بندی ایران هم پکیجینگ شما چنگی به دل نخواهد زد. با توجه به اهمیت بسته بندی، رقابت در فروش کالا در بازار تنها با استفاده از بسته بندی مناسب و چاپ باکیفیت آن امکان‌پذیر است. از این رو در ادامه به اصول چاپ بسته بندی زعفران خواهیم پرداخت.

حتی اگر راجب انتخاب خود در چاپ اطمینان خاطر دارید، با توجه به قیمت بالای متریال بسته بندی و چاپ بر روی آن، باید احتیاط به خرج دهید. در غیر این صورت قرار است دست کم دو یا سه سری بسته بندی چاپ شده مشابه داشته باشید که بخاطر اشتباهات جزئی هر کدام به دلایلی بلامصرف هستند.


1. ارزش بالای محصول را در نظر بگیرید: یک بازاریابی آگاهانه و کارآمد، قادر است بسته بندی زعفران را به ابزار قدرتمند فروش تبدیل کند و مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. اما این بازار از کسی استقبال می‌کند که قبل از ورود به آن استراتژی خوبی داشته باشد. بسته بندی زعفران نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که به خریدار حس شناخت خوبی از محصول بدهد. یک طراحی خلاقانه حتی می‌تواند باعث شود که مصرف‌کننده به وجود دیگر محصولات برند کنجکاو شود.

2. حتما قبل از چاپ مشاوره بگیرید: محتوای بسته بندی زعفران باید صریح و نمایان باشد. اگر قرار است از نوع چاپ و یا متریال گرانقیمت استفاده کنید، هیچ ریسکی توجیه پذیر نیست؛ به همین خاطر، از نهایی بودن تصمیم خود و البته فایلی که به چاپخانه ارسال میکنید، مطمئن باشید. چه قصد چاپ روی یک جعبه ارزان را دارید یا چه میخواهید محصول خود را با بسته بندی لوکس روانه بازار کنید باید در انتخاب خود مصمم باشید؛ چرا که بازگشت و تغییر طرح پس از شروع پروسه چاپ، تنها به ضرر ختم می‌شود. همه این موارد شما را به یک مشاور نیازمند میکند.

3. حداقل 2بار چک کنید: اگر قصد چاپ بسته بندی زعفران را دارید، مطمئن شوید که همه جزئیات به درستی پیش از چاپ طراحی شده باشد و همچنین تصاویر با کیفیت بالا استفاده شده است. مهم تر از همه، حواستان را به اشتباهات تایپی و اشکالت جزئی متمرکز کنید. حتی زمانی که فایل‌های بسته بندی از نظر شما بی‌نقص هستند، آن را برای بررسی به شخص دیگری بسپارید. همیشه اشکالات یا حداقل پیشنهاداتی برای بهبود محتوای بسته بندی وجود دارد که شما قبلا به آن دقت نکرده بودید. این دقت یکی از پایه‌های مهم برای صرفه جویی و جلوگیری از هزینه‌های گزافی است که میتوانید قبل از متحمل شدن، جلوی آن را بگیرید.

4. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا: شاید ابتدا این گونه به نظر نیاید اما استفاده از تصاویر جذاب و با کیفیت بالا می‌تواند تأثیری مستقیم بر فروش بسته بندی زعفران داشته باشد. با این حال فراموش نکنید که بهترین بسته بندی را بهترین برند دارد؛ و بهترین برند اصالت و صداقت را پایه فعالیت خود قرار میدهد. پس با قراردادن عکس‌های فیک و قلابی اعتبار خود را خدشه دار نکنید.

5. به چاپ فوری حتی فکر نکنید: چاپ بسته بندی زعفران باید آگاهانه و بدون هیچ عجله‌ای صورت پذیرد. هرگز سعی نکنید چاپخانه را تحت فشار زمانی قرار دهید. چاپ در مهلت کوتاه نه تنها هزینه بر است بلکه با نویز و خطاهای خود، کیفیت چاپ بسته بندی شما را نصف می‌کند. تجربه ثبات کرده عجله، در چاپ هم مثل هر کار دیگری عواقب بدی دارد.

6. استایل بسته بندی، شخصیت شماست: اصول انتخاب رنگ و نوع فونت را نیز در چاپ بسته بندی زعفران نباید نادیده گرفت. رنگ هایی که با محتوای بسته بندی هماهنگی دارند جذابیت زیادی به آن میبخشد. فونت شما نیز باید تناسب خود را دارا باشد. برخلاف تصور بعضی، فونت عجیب و پیچ در پیچ (مگر در چند مورد محصول خاص) به جنبه حرفه‌ای محصول لطمه میزند. در هر نوع بسته بندی حروف در وهله اول باید خوانا و قابل فهم باشند؛ از این رو فونت‌های ساده و خطی مناسب ترین گزینه هستند. طراحان حرفه‌ای در استودیو ظریف گرافیک سادگی را الگوی کار خود قرار داده و تا حد امکان طرح خود را حجیم و پرجزئیات نمی‌کند. در طراحی بسته بندی، باید تعادل بی‌نقصی میان المان‌ها، رنگ و فضا وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، فضای خالی در طرح مضاف بر جذابیت، چشم مخاطب را به راحتی به جزئیات مورد مهم بسته بندی هدایت می‌کند.

از دیگر نکاتی که در چاپ بسته بندی زعفران وجود دارد، نوع الگوی دیجیتال است. در بسیاری از موارد استفاده از نمونه‌های چاپ مشکل است، بنابراین استفاده از الگو‌های دیجیتال برای چاپ بسته بندی زعفران بهتر است. برای همین، توصیه می شود که قبل چاپ، از نمونه های دیجیتال استفاده کرده و آن را با طراحِ خود بررسی کنید.

نیاز به چاپ بسته بندی زعفران نه تنها برای تأثیر بر فروش و ارزش محصول بلکه برای برندسازی نیز حائز اهمیت است. انتخاب هوشمندانه یک طراح با مهارت در چاپ، مدیریت و برخورداری از بهترین تجهیزات چاپ، به توزیع یک بسته بندی زعفران جذاب و با کیفیت کمک می کند. 
در نهایت فراموش نکنید که علاوه بر نقش زیبایی و جلب توجه در بسته بندی، زمانی که مخاطب به مشتری تبدیل شده باشد، محتوای بسته بندی نیز وظایف متفاوتی خواهد داشت. مشتریان حالا باید به ساده‌ترین روش ممکن به اطلاعاتی در مورد تولید کالا، نحوه استفاده و شیوه نگهداری آن دسترسی پیدا کنند و این مسئولیت چاپ بسته بندی است که این مسیر را برای محصول هموار سازد.

 

طراحی بسته بندی کادو زعفران خرما چگونه است؟

جعبه کادو زعفران از معدود محصولاتی است که برای خود نمیخریم، بلکه آن را برای هدیه دادن به دوستان و خانواده‌ها درنظر میگیرم. طراحی چنین بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که از منظر جذابیت و شکوه زعفران الهام بگیرد و از رنگ‌بندی‌های جذاب و متناسب با زعفران استفاده کند تا توجه مخاطب جلب شود.

شیک ترین پک ظروف زعفران
جعبه کادو زعفران باید در سایز مناسب و به آسانی قابل حمل باشد. همچنین، یک بسته بندی کادو باید از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده کند و به گونه‌ای باشد که همچنان پس از باز شدن، بلااستفاده نشود. علاوه بر این، در طراحی جعبه کادو زعفران باید به نحو مناسب فضای لازم برای نگه داری زعفران فراهم شود.

 

تحلیل اختصاصی تیم ظریف گرافیک از طراحی بسته بندی زعفران در بازدید از نمایشگاه گلفود دبی(2023)

قطعا شما هم آشنایی نسبی با نمایشگاه بین المللی گلفود بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی درجهان دارید یا بازدیدی از آن داشته اید، این نمایشگاه که هر ساله در شهر دبی برگزار می شود، بیش از 5000 شرکت از سراسر دنیا در آن با آمادگی کامل و بروز ترین محصولاتشان حضور دارند و عموما شرکتهایی هستند که به رشد و توسعه روابط بین المللی شان فکر میکنند، پیشتاز در حوزه فعالیتشان می باشند یعنی می توانید یکسال آینده محصولات و بسته بندی های تاپ در حوزه های مختلف مواد غذایی را در آنجا ببینید.

صنعت گرانبها و ارزشمند زعفران در چه جایگاهی قرار دارد؟ حضور شرکتهای زعفرانی ایرانی در نمایشگاه گلفود به چه صورت بود؟ آیا کشورهای دیگر نیز در حوزه زعفران قدرتمند ظاهر شده بودند؟ پاسخ تمام این سوالات را می توانید در زیر بخوانید.

همه ما آگاهیم؛ زعفران محصولی ست بسیار ارزشمند با قابلیت فراوری در زمینه های غذایی، دارویی و ... و کاملا آگاهیم که کشورهای دیگر محصول با ارزش مارا بسته بندی و با نام خود راهی بازارهای جهانی می کنند، و البته بسیار شنیده ایم که بهترین بسته بندی های زعفران را اروپایی ها دارند که حرفی کاملا نادرست و از روی نا آگاهی محض است و اگر درست باشد برای 10 سال پیش دست است نه الان!

ما در این بخش از مقاله تنها بر اساس دیده های خود محتوایی را تولید کرده ایم که به صنعت بسته بندی زعفران کمکی هر چند کوچک کرده باشیم و این سخنان ما ممکن است از دید شما به گونه دیگری باشد، این فقط نگاه ما به این موضوع خاص است!

در نمایشگاه مواد غذایی دبی شرکتهای مختلفی از سراسر دنیا در حوزه بسته بندی زعفران و صنایع وابسته حضور داشتند، بیشتر می توانستید کشورهایی همچون افغانستان، امارات، اسپانیا و .... را مشاهده کنید. اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به موضوع داشته باشیم می توانیم اینگونه بیان کنیم:

بر خلاف همه شنیدهای ما که «بسته بندی زعفران در ایران بی کیفیت است و کشورهای اروپایی کیفیت فوق العاده ای ارائه میدهند» در حوزه زعفران بخصوص در سالهای گذشته ایران پیشرفت بسیار زیادی داشته به گونه ای که خیلی از کشورهای دیگر سفارش طراحی بسته بندی زعفرانشان را به طراحان ایرانی می سپارند.

از اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی شروع می کنیم؛ چیزی که در تبلیغات و اینترنت می بینیم، بسته بندی هایی از جنس چوب، شیشه، با عکاسی های حرفه ای و بسیار خلاقانه ؛ شک نکنید این نمایش تبلیغات به شماست، واقعیت چیز دیگریست! آنها در فقر طراحی بسته بندی و محصول با کیفیت در حوزه زعفران به سر می برند؛ این گفته های ما برای این نیست بگوییم ما گل و بلبلیم و جانب دارانه صحبت کنیم، این دیده های ما بصورت واقع گرایانه از زاویه دید یک شخص بی طرف است! زعفرانهایی با بسته بندی های بی کیفیت عرضه می شوند که نمی توان تصور کرد که چطور ادویه ای به این گرانی در چنین بسته بندی هایی بی کیفیت به فروش می رسد یا در چنین نمایشگاهی که ویترین محصولات دنیاست ارائه می شود، بر خلاف دیگر ادویه ها که ارزان قیمت هستند اما با بسته بندی های شیک در نمایشگاه حضور داشتند.

میرویم سراغ کشور همسایه مان افغانستان عزیز که سالهاست یکی از مرغوبترین زعفران های دنیا را تولید می کند(دوستان و خوانندگان افغانستانی ما از خواندن این مطلب ناراحت نشوند ما دیده هایمان را بیان می کنیم)، بیشتر شرکتهای افغانستانی چند ملیتی بودند یعنی دفتر مرکزی در یک کشور ثالث بود یا در توزیع از آن کشورها انجام می شد و این نکته مثبتی بود که برای صادرات به سراسر دنیا داشتند اما مشکل و خلا بزرگ آنها طراحی بسته بندی زعفران و نوع نگاه آنها به این موضوع بود! طراحی هایی کپی شده که اکثرا از طراحان ایرانی کپی شده بودند و بدون توجه به طراحی فقط هزینه چاپ و بهای تمام شده جعبه برایشان مهم بود و این نقص را می توانستید در هویت بصری سازمانی آنها همچون طراحی غرفه و فرم سازمانی مشاهده کنید. نوع عرضه و ارائه زعفران در سطح بسیار پایینی بود.

اینها دو نمونه از مشاهدات ما بودند (کشورهای دیگری هم در حوزه زعفران حضور داشتند اما به همان دلیلی که در ابتدا بیان کردیم اسپانیا و افغانستان را مثال زدیم)

میرویم سراغ کشور عزیزمان ایران!

گمان می کنید ایران با آن عظمتش و آن همه شرکت بزرگ در حوزه زعفران و طراحی های خلاقانه و ... چگونه حضور یافته بود؟ جالب است؛ ایران در این نمایشگاه هیچ نماینده ای نداشت (یا حداقل ما ندیدیم!)

مگر می شود؟ بی تفاوتی نسبت به چنین رویدادی بزرگ واقعا خجالت اور است! ایران تحریم است؟ با ایرانیان نمی توانند وارد قرار داد شوند؟ ما از دور زدن تحریم ها ناتوانیم؟ پس چرا شرکتهای دیگر ایرانی در حوزه های مختلف مواد غذایی در آنجا حضور داشتند و جدا از حضور و داشتن غرفه های بزرگ، بزرگترین بیلبوردهای ورودی نمایشگاه و جایگاههای فوق العاده متعلق به آنها بود و البته هر سال متلق به آنهاست! فقط زعفران تحریم است؟

بسته-بندی-زعفران-اسپانیا

بسته بندی ظریف گرافیک در نمایشگاه بین المللی گلفود دبی
 

شاید تولید کنندگان عزیز 7 یا 10 سال پیش حق داشتند از کمبود دانش و خلاقیت در حوزه طراحی بسته بندی بنالند اما حالا چطور؟ با وجود اینکه با یک جستجوی ساده به هر زبانی می توانید طراحی هایی را ببینید که کار طراحان ایرانی است پس دیگر جایی برای بهانه و خرده گرفتن به طراحان نخواهد ماند! اکنون انگشت اشاره به سمت شرکتهای تولید کننده است.

چنین محصولی با ارزش که کسی هم نمی تواند مانند آن را تولید کند با بهترین طراحی و بسته بندی ها در اختیار داریم، چرا نباید در چنین نمایشگاه بزرگی با نام محصولی ایرانی حضور داشته باشد؟

در مقاله " طراحی بسته بندی خرما، اصولی که باید به کار بگیرید "  گزارش ما از فعالیت عربستان در حوزه خرما را بخوانید، ما میتوانستیم هر سال با تولید یک محصول نواورانه و خلاق در حوزه زعفران رونمایی داشته باشیم، می توانستیم زیبایی، ارزش و اصالت این محصول را به جهانیان نمایش دهیم.

مشتریان ایرانی ما که در اروپا ساکن هستند در هنگام سفارش طراحی بسته بندی به ما می گویند میخواهیم نمادی از ایران در بسته بندی باشد تا در اینجا نماینده ای برای ایران باشیم و بگوییم که زعفران محصولی با ارزش از ایران است! و این بسیار زیباست.
 

سوال ما این است؟ چه رویدادی مهمتر از چنین رویدادهایی که ما می توانیم قدرت محصولات با ارزشمان ماننده زعفران ، خرما، پسته و... را در آن به نمایش بگذاریم ولی چنین عمل می کنیم؟

از کوتهی ماست که دیوار بلند است.

حیف این محصول که چنین نگاه تجارت گونه ای به آن داریم! حیف که میتوانیم از آن میلیون ها دلار آورده با هویت ایرانی داشته باشیم(طراحی بسته بندی های جذاب ایرانی، تورهای گردشگری مزارع ایرانی، فراورده های مختلف زعفرانی و ... )

حیف که خودمان را دست کم میگیریم!

 

اما چرا طراحان و شرکت بسته بندی زعفران ظریف گرافیک؟

قبل از هر چیز دیگر باید بگوییم که بسته بندی زعفران شما تجربه اول ما نیست و بی شک تجربه آخرمان هم نخواهد بود. ما تا کنون با بیشتر از 50 تا برندهای کوچک و بزرگ تولید عرضه زعفران همکاری داشته‌ایم که ده ها نمونه طراحی بسته بندی و لوگوی آن‌ها را میتوانید در صفحه نمونه کارهای زعفران منوی سایت مشاهده کنید.

ما یک تیم خلاق و حسابی سخت کوش هستیم که دوست داریم هویت جذاب برند و محصول شما را به رخ مخاطب بکشیم و به رشد کسب و کارتان کمک کنیم. بدون تعارف و اغراق می‌گوییم که طراحی بسته بندی زعفران تخصص ماست و میدانیم که در آن فقط ادعا نکرده و خوشبختانه توانسته‌ایم آن را اثبات کنیم. از آنجایی که در منبع زعفران جهان زندگی میکنیم ، همیشه تاکید بر این داشته ایم که طراحی بسته بندی زعفران باید در شان این محصول و مردمان ایران باشد تا تولید کنندگان و شرکت‌های بسته بندی زعفران بتوانند در تمام دنیا آن را صادر و عرضه کنند.

سوالات متداول شما

حقیقت این است که بسته بندی ارزش هر محصول را تعیین می‌کند. برای همین برای کالای لوکس و باارزشی مثل زعفران بدیهی‌ست که صاحب محصول به یک طرح بسته بندی گیرا و جذاب نیاز دارد که بتواند به ترویج و بازاریابی محصول کمک کند و مشتریان را به خرید زعفران تشویق کند.
تنها یک مجموعه حرفه‌ای طراحی گرافیک تجربه و تخصص لازم را برای خلق یک بسته بندی زیبا و منحصر به فرد دارد. اگر شما هم بسته بندی را بعنوان یک ابزار قدرتمند میبینید که باعث بیشتر شدن فروش محصول زعفران شما شود، پس بی‌شک به یک تیم حرفه‌ای نیاز دارید.
بله، در صورتی که ظریف گرافیک طراحی بسته بندی محصول را بر عهده داشته، میتوانید چاپ بسته بندی زعفران را نیز به مجموعه ما بسپارید.
توجه داشته باشید که زمان لازم در پروژه طراحی بسته به اندازه و پیچیدگی پروسه متفاوت است و این پروسه بین یک هفته الی 15 روز زمان می‌برد.
بله، البته! ما با پیشنهاد راهکارهایی کاربردی و متناسب با بودجه شما سعی میکنیم یک طراحی بسته بندی اختصاصی و با کیفیت را با قیمت مناسبی به شما عرضه کنیم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (23)

  • سلام جهت بسته بندی زعفران نبات چای و... مزاحم میشم

    ثبت پاسخ
    • سلام سیاوش عزیز. بزودی باهات تماس میگیرم.

  • کارهای زعفران تون واقعا جذابه! همش صادراتیه؟

    ثبت پاسخ
    • بله - سپاس از شما

  • محصولی که اینجا با هزار زحمت تولید میشه واقعا حیفه که به تمام دنیا فله فروخته بشه. اونم زعفران که اینقدر با ارزشه و تو ایران کیفیت داره

    ثبت پاسخ
  • با سلام. لطفا هزینه طراحی بسته بندی زعفران رو هم اعلام کنید

    ثبت پاسخ
    • وقت بخیر. بسته به انتظارها و نیازهاتون از بسته بندی زعفران متفاوته. لطفا از بخش درخواست ثبت سفارش فرم آنلاین رو پر و ارسال کنید و یا اینکه با ما تماس بگیرید. 09331003288

  • شما برای بسته بندی زعفران چه جنس بسته بندی رو پیشنهاد می‌کنید؟ به نظرتون هاردباکس صرفه اقتصادی داره

    ثبت پاسخ
    • متاسفانه نمیشه برای همه بسته بندی ها یک نسخه پیچید. شما باید بسته به محصول و بودجه خودتون با مشاور این تصمیم رو بگیرید. به صورت کلی محصولاتی مثل زعفران که در عین گرانی خیلی رقابتی هستن بهتره واسه بسته بندی متریالی استفاده کنن که محصول رو با ارزش و حتی لاکچری نشون بده که هارد باکس هم شاید بتونه گزینه مناسبی باشه

  • بسته بندی که طراحی میکنید خودتون هم به چاپ میرسونید؟

    ثبت پاسخ
    • بله - علاوه بر طراحی گرافیکی میتونید از خدمات چاپ افست ما هم بهره ببرید

  • جدا از بازار صادراتی زعفران حتی ایران هم سود خوبی داره. هرچندکه بازار داخلی زعفران به شدت رقابتیه

    ثبت پاسخ
  • سلام. ویدئوها تولید خودتون هست؟

    ثبت پاسخ
    • سلاه. بله تهیه و تدوین ویدئو بخشی از خدمات ماست.

  • چندوقته که دنبال دلایل فروش بیشتر زعفران بودم خواستم با مفهوم بسته بندی زعفران آشنایی بیشتری پیدا کنم که این مقاله منو خیلی به این هدف نزدیک کرد. (البته هنوز به اندازه عرضه و فروش محصول ندارم و دارم روی بازاریابیش کار میکنم تا وقتی محصول آماده شد، بدون معطلی زیر یک نام برند خوب بفرستمش.) الان سوالم اینه که واسه محصول درجه یک صادراتی که قراره بعنوان زعفران لاکچری و گرون قیمت روانه بازار خارج بشه، چه نوع بسته بندی مناسبشه؟

    ثبت پاسخ
    • سلام دوست عزیز امیدواریم به تک تک اهدافی که دارید برسید برای ورود به بازار چه داخلی و چه خارجی چند عامل تاثیر مستقیم داره چه منطقه جغرافیایی ؟ چه سطح از مخاطبین؟ و چه نوع بازار هدفی مدنظرتونه؟ تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث میشه بتونید طراحی و تولیدی آگاهانه و موفقیت آمیز داشته باشید

  • تحلیل نمایشگاهتون رو خیلی دوست داشتم. تو این حوزه کمتر کسی هست که واقعا از تجربه و دیده های خودش فعالیت بکنه...

    ثبت پاسخ
    • ممنون از لطف شما جناب بنیانی

  • فارغ از بحث سختی صادرات، داشتن یک حرفه ای طراحی بسته بندی زعفران میتونه سود بیشتری داشته باشه. طراحی بسته بندی که توی اسپانیا با محصول ما انجام میشه نمونه بارز همین موضوع هست.

    ثبت پاسخ
  • طراحی خوبه ولی تجربه های بدم توی این زمینه بهم ثابت کرده نباید از چاپ بسته بندی زعفران غافل بود.

    ثبت پاسخ
  • تاثیر طراحی بسته بندی در فروش از هیچکس پنهان نیست اما از صادرات کنندگان عزیز خواهش میکنم که به نام زعفران بد یا فیک رو به نام محصول ایرانی وارد بازار جهانی نکنن.زعفران ایرانی محصول بسیار مرغوبیه و نباید اعتبارش به پای یک سری سواستفاده گر خدشه دار بشه!

    ثبت پاسخ
  • به نظر شما چه مدل طراحی بسته بندی برای زعفران صادراتی استفاده بشه بهتره؟

    ثبت پاسخ
    • برای بسته بندی های صادارتی اگر هویت لوکسی دارند بهتر از است از باکس یا مادر باکس مقوام و جذاب استفاده کنید.

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288