مجوزها

نقش هوش مصنوعی در سئو و ایجاد بهبود در تجربه کاربری (UX)

  • اشتراک گذاری:
16 شهریور 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1953 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو اصطلاح بسیار رایج در دنیای پر از رقابت امروز هست که مدیران سایت با به کار گرفتن آن سعی در دست یافتن به جایگاه برتر در بین رقبا دارند. این کاملا درست است که تولید محتوای حرفه ای و راه های بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب در تولید محتوا از اهمیت بالایی در جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه کسب رتبه ی بهتر در نتایج جستجو برخوردار می باشد، اما همه چیز نیست. یکی از تاثیر گذارترین عوامل در سئو ایجاد طراحی تجربه کاربری یا ux ایده آل برای سایت هست که در هوش مصنوعی در این زمینه بسیار کارساز بوده و راهکارهای خوبی را در ایجاد استراتژی SEO پیش رو قرار میدهد. در ادامه نگاهی داریم به کاربرد هوش مصنوعی یا AI در سئو و نقش آن در بهبود تجربه کاربری. با ظریف گرافیک همراه باشید.

هوش مصنوعی و سئو

هوش مصنوعی و سئو

داشتن استراتژی منسجم و محکم سئو و رسیدن به جایگاه مطلوب در بین رقبای اصلی سایت ها فرایند بسیار زمان برای می باشد و نیاز به ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و داده های بدست آمده با الگوریتم های مختلف براحتی احساس میشود. یکی از بهترین راهکارها برای تحلیل داده ها و رفتار کاربران، در نظر گرفتن تعداد کلیک ها، نرخ تبدیل، نرخ پرش و میزان بازدهی می باشد که تحلیل درست آنها می تواند مسیر بهتری را پیش رو قرار دهد و در این مرحله است که استفاده از هوش مصنوعی یا AI در سئو احساس میشود.

سئو

هوش مصنوعی سالهاست که در پزشکی و صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد و با تجزیه و تحلیل داده ها کمک زیادی به تولیدکنندگان و فروشندگان کرده است و صاحبان مشاغل مختلف را از الگوی رفتاری و آنچه کاربر و مشتری نیاز دارد مطلع میکند. به نسبت سایر صنایع که هوش مصنوعی یک رکن اصلی در بازاریابی آنها محسوب میشود، وجود آن در سئو تقریبا جدید اما کاربردی می باشد و می تواند حتی راهکارهای خوبی با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در سایت برای تولید محتوای حرفه ای و مفید ارائه دهد.

الگوریتم rankbrain یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل می باشد که با کلمات کلیدی را در جستجوهای کاربران تجزیه و تحلیل نموده و در نهایت رتبه بندی درستی از سایت ها ارائه می گردد. اساس کار این الگوریتم بر پایه ی هوش مصنوعی یا AI می باشد و یک نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در سئو است.

هوش مصنوعی و بهبود سئو

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در سئو

هوش مصنوعی در سئو و بهبود موتورهای جستجو نقش و جایگاه ویژه ای دارد و از جمله مزایای به کار بردن AI در سئو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توانایی انتشار محتوای با کیفیت و بهینه سازی شده

  • توانایی کشف استراتژی درست برای سئو

  • سنجش و تجزیه و تحلیل رفتار سایر سایت ها در برابر سایت شما

  • استفاده از راه کارهای سایر رقبا در موفقیت خود
     

AI and SEO

ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو

همان طور که در بالا اشاره کردیم، هوش مصنوعی تا حد زیادی می تواند رفتار کاربران را از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار  داده و با ارائه ی نتایج با ارزش تجربه ی کاربری را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث جلب رضایت کاربران می گردد. از جمله موارد مهم در دست یافتن به نتایج مطلوب در رتبه بندی های گوگل، میزان بازدید از سایت هست که می تواند تا حد زیادی در افزایش یا کاهش رتبه تاثیر داشته باشد. بدون شک وقتی کاربر در ورود به بخش های مختلف سایت احساس رضایت بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری را در سایت خواهد بود و این یک امتیاز مثبت در رتبه بندی الگوریتم های گوگل خواهد بود. علاوه براین، با ایجاد احساس رضایت و تجربه ی کاربری مطلوب می توان انتظار داشت که کاربر نه تنها در دفعات بعد نیز به سایت شما مراجعه کند، بلکه آدرس سایت را با دیگران به اشتراک گذاشته و این یعنی افزایش بازدید کنندگان سایت و رسیدن به رتبه ی مطلوب در نتایج موتورهای جستجو. این نکته را همیشه باید بخاطر داشت که هر اندازه اصول تولید محتوای حرفه ای را رعایت کنید اما نتوانید آنرا به درستی به دیگران نمایش دهید و سایت شما تجربه کاربری یا UX ضعیفی داشته باشد، موفق نخواهید بود.

هوش مصنوعی و تجربه رابط کاربری

چطور تجربه کاربری یا UX مطلوب برای سایت ایجاد کنیم

هدف در سئو فقط قرار گرفتن در نتایج جستجو موتورهای جستجوی مختلف نیست، بلکه متخصصین سئو تلاش می کنند تا بعد از جذب کاربر به سمت سایت و دیده شدن در نتایج جستجو، کاربر را برای مدت زمان مناسب در سایت نگهدارند و با رعایت اصول مهم در طراحی تجربه کاربری (UX) این شانس را بدست بیاورند که کاربر در دفعات بعد نیز به این سایت سر خواهد زد. برای این منظور برخی از نکات مهم در طراحی تجربه کاربری باید رعایت شود که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهینه سازی سایت برای کاربر و موتورهای جستجوی گوگل

  • ایجاد حرکت و جستجوی ساده و راحت در بخش های مختلف سایت

  • طراحی سایت واکنش گرا و نمایش درست در دستگاه های مختلف

هوش مصنوعی و UX

استفاده از هوش مصنوعی (AI) در بهبود تجربه کاربری (UX)

با توجه به اینکه گوگل به شدت به تجربه کاربری سایت در رتبه بندی هایش توجه دارد، هوش مصنوعی وارد این مقوله شده و می تواند با تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی الگوی رفتاری کاربر تا حد زیادی به نواقص موجود در UX سایت پی ببرد. ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که با کمک هوش مصنوعی می توانید گام بزرگی در بهبود تجربه کاربری سایت خود بردارید و رفتار کاربران را در بخش های مختلف سایت بررسی کنید. در بسیاری از مواقع ممکن است تمام موارد مهم در طراحی تجربه کاربری را رعایت کرده باشید اما بخاطر عدم توجه به واکنش گرایی یا Responsive بودن سایت، کاربران زیادی را در همان ابتدای ورود به وب سایتتان از دست دهید و با بالا رفتن نرخ پرش با کاهش رتبه ی خود مواجه شوید.

طراحی تجربه کاربری UX

طراحی سایت مطابق با اصول سئو و طراحی تجربه ی کاربری حرفه ای نیاز به دانش و تجربه داشته و مانند بسیاری از علوم در هیچ کلاس و دانشگاهی آموختنی نیست و باید بدنبال افراد با تجربه در این زمینه بود. تیم طراحی سایت ظریف گرافیک با داشتن نیروهای متخصص در طراحی سایت بهینه و تجربه کاربری حرفه ای در کنار شما و مشاور خوبی برای شماست.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288